Bakning

Idag har vi en riktigt regn ruskig dag hos oss.
Dixon och jag tog ändå en lång promenad i morse, blöta blev vi båda två.
Sedan satte jag igång med ett riktigt storbak, bullar,småkakor och matbröd...

Det vankas ju födelsedag här hos oss snart....
Kakorna är mördeg med en geisha choklad nedtryckt i mitten....
 

Bullarna blev Karlsbaderbullar med mycket smör och låååång jäsning, man penslar med smält smör och doppar i strösocker när man ska äta dem...
                           

Matbrödet blev som vanligt :)  mitt favorit bröd...receptet kommer här nedan...                    
                                                   

                                                            Saftiga Halvgrova  Matbröd

Lös upp 1 pkt jäst i 5 dl fingervarmt vatten.

Tillsätt 2tsk salt, 2 msk matolja och 1 msk honung.

Blanda i 3 dl havregryn, 1 dl solroskärnor, 0,5 dl linfrö och

2 dl finhackade valnötter

Tillsätt ca 1 liter dinkelmjöl och blanda väl.

Låt jäsa i 40 minuter, baka ut, det blir ca 12 bröd

Jäs ytterligare 25 minuter

 Grädda i ca 10-15 minuter i 225 grader

Har nyss suttit i mitt pysselrum och knåpat ihop ett födelsedags kort till mannen som snart fyller år, visar det inte nu,han brukar ju kika in här lite då och då....
Nu ska jag försöka mig på att sy ett gulligt-rysligt monster...







Kommentarer
Postat av: Sockenvägens Söta

Mumms! Så duktig du varit! Ser jätte läckert ut ju. Och skallrorna var charmiga! Du är så duktig... jag har bara bläddrat i boken och ännu inte vågat mig på att börja virka... ska sticka klart en åremössa till ikväll först tänkte jag. Men har iaf lånat hem en symaskin så jag ka kunna göra lite monster! Kram kram

2009-10-24 kl. 17:26:46
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Vad gott,

tack för receptet!



trevlig söndag

kramar Anna

2009-10-25 kl. 10:08:50
URL: http://annasinspiration.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

Designed by xoxonicole

RSS 2.0
Beställ design