Onsdag morgon.....9 mars


Skön lång snabb promenad med min bästa vän Dixon....
Jag har bakat semmel bullar som ska avnjutas senare idag (en dag för sent...men...)


Dessa bullar är bakade efter detta recept, som ni märker så är de lite sundare än vanliga semlor
men jäkligt goda minsannn

Sunda goda semlor
4 dl youghurt, osötad
0,5 dl rapsolja
50 gr jäst
2 ägg
1 dl sötningsmedel
1 tsk stötta kardemumma kärnor
0,5 tsk hjorthornssalt
9 dl siktat dinkelmjöl
4 msk pulvriserat psylliumfröskal ( kan man hoppa över;men brödet blir saftigare)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 250 grader
1.Värm youghurt och olja till 37 grader, smula ner jästen
2. Häll ner de andra ingredienserna och blanda till en smidig deg. vila i 5 min
3. Dela degen till 12 bullar,   jäs väl på plåten ca:1 tim.
Grädda mitt i ugnen ca:10 min.Låt kallna.
Fyll med grädde och mandelmassa som vanliga semlor

Har även pysslat med detta på morgonen
Mössor


Nu ska jag bara rasta Dixon så drar jag på jobbet sedan

Ha en fin dag!!!





Kommentarer
Postat av: vintageRetroPrinsessa



Vad duktig du är med bakandet och allt :)

egenbakat ör ju det bästa :)



ha det finast kram från oss

2011-03-09 kl. 15:38:02
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Carina

Låter som ett lite bättre recept på semlor!

Åt faktiskt köpesemlor igår så nu lär det dröja innan nästa gång vi äter en. Började äta dem med varm mjölk för några år sen och så har det blivit sen dess, gott!

Grattis ni också till de 10:e :)

Kram Carina

2011-03-09 kl. 19:00:38
URL: http://[email protected]



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

Designed by xoxonicole

RSS 2.0
Beställ design